Aplică la Fondul de Burse și Mentorat!
23 February 2021
Fondul Științescu, o nouă poveste de succes la Școala Gimnazială Lapoș
4 March 2021

Fondul Științescu, derulat prin Fundația Comunitară Prahova, a strâns laolaltă, în multe localități din județ, profesori și elevi, elementul comun fiind implicarea comunității locale. O mișcare pro-științe, cu proiecte originale, care au putut să prindă viață grație donatorilor. Printre beneficiari s-au numărat și elevi ai Școlii Gimnaziale „Radu Tudoran” din Blejoi. Iar povestea este una de succes. Aceste proiecte sunt o ușă deschisă către viitor. Stăm la rădăcinile copiilor, dorindu-ne să crescă ,,drept” și să ne reprezinte în următorii ani prin faptele pe care le insuflăm”, susține prof. înv. primar Daniela Fazacaș, coordonatorul a douaă proiecte de la Blejoi.

„Vrem să… știm” și „Terra – portal către Univers” sunt  două proiecte din cele 7 derulate la Blejoi, cu ajutorul Fondului Științescu. Vorbim despre proiecte grație cărora elevii au avut posibilitatea, dincolo de programa școlară, să acumuleze cunoștințe noi și să își descopere pasiunea pentru domeniul fascinant al științelor. Iar proiectele au stârnit acea curiozitate firească de a înțelege fenomenele din mediul înconjurător. O investiție în ceea ce se poate numi educația științifică, unde nu notele sunt cele care contează. Coordonatorul celor două proiecte de la Blejoi, Daniela Fazacaș, profesor pentru învățământul primar, ne-a mărturisit cum a început întreaga poveste, care a avut ca beneficiari 15 elevi din Clasa Pregătitoare B și 18 elevi din clasa a V-a B.

Primul pas

Daniela Fazacaș recunoaște că la început a avut emoții, însă a descoperit rapid că accesarea finanțării nu este o procedură complicată. „Procedura prin care am aplicat pentru obținerea finanțării celor două proiecte ,,Vrem să… ȘTIM” și ,,Terra – portal către Univers” a fost una facilă. Am apreciat faptul că am beneficiat de consultanță din partea finanțatorilor, am avut oportunitatea de a-mi alege activitățile în funcție de particularitățile de vârstă/intelectuale ale elevilor și, implicit, libertatea de a-mi achiziționa materialele/echipamentele necesare acestora”, ne-a explicat Daniela Fazacaș, care debordează de energia caracteristică acelor educatori devotați meseriei.

„O ușă deschisă către viitor”

Fondul Științescu, devenit un brand al comunității locale prahovene, a oferit însă nu doar o alternativă pentru aprofundarea de către elevi a unor cunoștințe noi, ci a reprezentat și oportunitatea perfectă pentru ca profesorii să cumpere pentru școală echipamente pe care nu și le-ar fi permis poate niciodată. De la telescop, microscop digital la un mulaj de schelet uman sau chiar un kit de turbină eoliană, acum profesorii și copiii pot face atelierele de științe mai interactive.

„Mi-a dat șansa de a realiza activități interactive, pe care nu aș fi avut posibilitatea să le realizez, din cauza lipsei echipamentelor de laborator din școală. Finanțarea obținută, 14.100 de lei, a permis îmbunătățirea bazei materiale a școlii cu echipamente de ultimă generație. Aceste proiecte sunt o ușă deschisă către viitor. Stăm la rădăcinile copiilor, dorindu-ne să crescă ,,drept” și să ne reprezinte în următorii ani prin faptele pe care le insuflăm. Experimentele, activitățile, informațiile dobândite în urma participării la aceste proiecte sunt o bază de temelie a unei generații de elevi care au șansa de a învăța știința prin joacă. În acest mod cred că am reușit să schimb destinul multor elevi, oferindu-le posibilitatea de orientare în cariera de cercetare”, povestește Daniela Fazacaș, coordonatorul celor două proiecte, care susține că, rapid, au putut fi văzute și rezultatele.

Impactul a fost unul pozitiv, deoarece elevii au fost antrenați în diferite activități experimentale, inedite, care au avut ca scop  asimilarea facilă a cunoștințelor din mediul științific. Elevii au fost implicați direct în cadrul experimentelor, dispunând de materiale didactice complexe, de actualitate, noi, care le-au trezit interesul și le-au răspuns la multe întrebări, pe care, cu toții, cu siguranță, și le-au pus cândva”, spune Daniela Fazacaș, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială „Radu Tudoran” din Blejoi. Iar beneficiile acestor proiecte pot fi cuantificate și altfel.

„Atelierele s-au desfășurat în afara orelor de curs, oferind oportunitatea elevilor de a socializa, de a învăța unii de la ceilalți, de a crește randamentul școlar prin asimilarea unor informații care dezvoltă competențele cheie ale elevilor. Materialele și echipamentele achiziționate au fost puse la dispoziția elevilor în cadrul atelierelor, ajutându-i astfel ca să înțeleagă mai bine fenomenele din mediul înconjurător și nu numai”, ne-a mai povestit Daniela Fazacaș, coordonatorul celor două proiecte.

Efectul Științescu, pe termen mediu și lung

Coordonatorul celor două proiecte vorbește deja despre planurile de viitor. Despre noi proiecte, care pot prinde viață la Blejoi.

„Odată cu terminarea proiectelor ne propunem să concepem alte ateliere în care elevii să experimenteze fenomene cu un grad de dificultate mai mare decât cele pe care le-au parcurs deja, să realizăm ateliere în care elevii care au făcut parte din proiect să le fie dascăli celorlalți colegi din școală, arătându-le diferite experimente învățate. Să încurajăm elevii pentru a încerca propriile experimente, sub stricta noastră supraveghere și să realizăm competiții între clase, prin intremediul cărora elevii își pot arăta măiestria prin diferitele experimente pe care le vor crea. Să oferim elevilor șansa de a realiza proiecte cu experimente, pe diferite teme care să prezinte interes pentru ei”, susține Daniela Fazacaș, care deja se gândește că unul dintre viitoarele proiecte ar putea fi chiar „Ziua experimentelor”. O zi prin care, în fiecare an școlar, „fiecare clasă din școală să prezinte un experiment, iar elevii inovatori (nivel primar și/sau gimnazial) să fie premiați cu diferite premii, medalii și diplome”, susține, cu același entuziasm, prof. înv. primar Daniela Fazacaș.

Povestea de succes de la Blejoi demonstrează că Științescu nu este doar un simplu fond de finanțare. Este, înainte de toate, un proiect al comunității locale formată din oameni pasionați, dornici să sprijine și să crească viitoarele generații fascinate de științe și tehnologii.

Fondul Științescu Prahova este un program al comunității noastre. Anul acesta, educatorii pasionați de științe – profesori, elevi, studenți, profesioniști din toate domeniile sau pur și simplu oameni care vor să împărtășească ceea ce știu – au șansa să-și pună ideile în aplicare mulțumită donațiilor făcute de oameni și de companii din comunitate.

Mecanismul este pus la punct și gestionat de Fundația Comunitară Prahova, cu ajutorul Romanian-American Foundation și a Federației Fundațiile Comunitare din România. Programe similare se desfășoară, în acest moment, în 13 comunități din întreaga țară. Detalii pe www.stiintescu.ro