Fondul Științescu, poveste de succes la Școala Gimnazială ,,Radu Tudoran” din Blejoi
24 February 2021
Solidaritate, spirit civic și responsabilitate pentru comunitatea locală. Class Beton, despre Fondul Științescu: „Trebuie să susținem educația!”
25 March 2021

Fondul Științescu, o nouă poveste de succes la Școala Gimnazială Lapoș

Fondul Științescu, ca de altfel toate proiectele derulate de Fundația Comunitară Prahova, este, în primul rând, despre implicarea comunității locale și despre mobilizarea celor care înțeleg nevoia de a face fapte bune. Astăzi vă prezentăm o nouă poveste de succes a Fondului Științescu, de data aceasta de la Școala Gimnazială Lapoș, unde zeci de elevi, dar și de preșcolari au beneficiat de șansa de a le fi insuflată acea curiozitate științifică, prin experimente noi, dezbateri și ateliere de lucru pe diverse teme.

La 55 de kilometri de Ploiești, la Școala Gimnazială Lapoș, o echipă de profesori, pasionați de științe, au scris o nouă poveste de succes, grație Fondului Științescu, derulat prin Fundația Comunitară Prahova. În cazul de față, coordonatorul proiectului este profesor Veronica Moraru, care este exemplul că școala din mediul rural își poate îndeplini misiunea educațională.

Proiecte pro-știință

Coordonatorul proiectului ne-a explicat că nu se află la prima experiență de accesare de fonduri prin Fundația Comunitară Prahova, pentru derularea unor proiecte care cultivă curiozitatea pentru științe.

„Proiectul este susținut financiar din Fondul Științescu (fond de finanțare al proiectelor educaționale destinate studiului științelor) și este al doilea proiect pentru care echipa de la Școala Gimnazială Lapoș a aplicat pentru obținerea finanțării. „Pe urmele lui  DE CE?” a fost primul proiect câștigat la ediția precedentă (2018). Așadar, putem spune că procedura de obținere a finanțării nu este una complicată, iar dacă proiectul este interesant, inovator și dezvoltă competențe elevilor spre cercetarea științifică, succesul este garantat. Pe toată perioada derulării proiectelor am beneficiat de sprijin și îndrumare din partea echipei de la Fundația Comunitară Prahova (coordonează implementarea acestor proiecte), colaborarea fiind  foarte bună și eficientă”, ne-a povestit profesor Veronica Moraru, care, cu entuziasm, a dat viață unui nou proiect de suflet.

„Laboratorul mobil” de la Lapoș

Reenergizarea educației STEM (științe – tehnologie – inginerie – matematică) a prins contur la Școala Gimnazială Lapoș în urmă cu doi ani. Totul a plecat de la o idee interesantă a proiectului. Pe lângă celelalte ateliere tematice, s-a lansat provocarea pentru un „laborator mobil”.

„În proiect au fost implicați 40 de elevi de la clasele V-VIII, dar unele activități experimentale s-au adresat și elevilor mai mici ai școlii, dar și preșcolarilor. Principalul scop al proiectului a fost  stimularea interesului știintific  al copiilor cu ajutorul experimentelor și extinderea cercetărilor din laboratorul școlii într-un „laborator  mobil”  pentru studierea fenomenelor naturii și mediului înconjurător cu ajutorul  aplicației mobile de realitate augmentată pentru telefoanele mobile”, ne-a explicat profesor Veronica Moraru, coordonatorul proiectului.

Aplicație mobilă pentru două trasee

Coordonatorul proiectului de la Lapoș susține că „scopul principal al acestei aplicații mobile de realitate augmentată este de a ghida utilizatorii de-a lungul a două trasee tematice în natură – Traseul de la Lapos și Traseul de la Apostolache, fiecare cu câte 12 obiective, si de a prezenta în timp real o serie de fenomene / procese / specii / habitate  care se pot  observa pe aceste două trasee în sistem de realitate augmentată”.

„Aplicația este menită să învețe copiii să observe natura cu ochi de „specialiști”, să-i învețe cum să colecteze date sistematic și rapid  cu ajutorul mijloacelor tehnice moderne  și tehnologiei digitale. Logo-ul aplicației este un raton “naturalist”, pentru că denumirea aplicației, care provine de la acronimul numelui de proiect – RACUN – sugerează un raton (în engleză “raccoon” –  care se citește “racun” – înseamnă raton), iar caracteristica de comportament cea mai cunoscută a ratonilor este curiozitatea. Ne dorim ca această aplicație mobilă de realitate augmentată să încurajeze sistematic curiozitatea tinerei generații – motorul principal al avansului cunoașterii științifice”, susține profesor Veronica Moraru.

Micii cercetători

Închipuiți-vă doar entuziasmul unor copii care, pentru prima dată, pot folosi un microscop digital sau care descoperă, experimentând, fenomenele naturale. Este vorba despre acea curiozitate a copiilor care se dezvoltă prin explorare, dar și prin lucrul în echipă.

Îmbrăcați în halate albe, cu eprubete în mâini, micii „cercetători” din comuna prahoveană Lapoș au descoperit primele taine ale fenomenelor naturale. Alți elevi au acumulat noi cunoștințe despre proprietățile fizice și chimice ale elementelor. Sunt doar două exemple despre atelierele tematice desfășurate în afara orelor de curs, în comuna Lapoș. Vorbim, deopotrivă, și despre o altfel de implicare pentru trezirea interesului celor mici, dar și a elevilor mai mari pentru cercetarea științifică.

„Finanțarea ne-a ajutat să achiziționam echipamentele moderne (camera endoscopică, microscop digital, adaptorul de telescop, cameră automată trap-cam, testere, pH-metre), aplicația de realitate augmentată (proiectată și testată de dr. ecolog Dorin Alexandru Pop și realizată de o echipă de programatori)”, susține profesor Veronica Moraru.

Comunitatea Științescu

Despre comunitatea Științescu am putea vorbi zile la rând. În spatele poveștilor se află, deopotrivă, voluntari, donatori, elevi și profesori… Se află practic comunitatea locală, fapt recunoscut și de coordonatorul proiectului de la Școala Gimnazială Lapoș.

„Mulțumim coordonatorilor și comunității Științescu, donorilor care au făcut posibilă finanțarea acestui proiect, dlui director al Școlii din Lapoș – dl. Prof. Gheorghe Dragu – pentru deschiderea, încurajarea și permanenta susținere a proiectului, dar în primul rând ție, utilizatorule, că împlinești scopul eforturilor noastre”, este mesajul profesorului Veronica Moraru, coordonatorul proiectului.

Fondul Științescu Prahova este un program al comunității noastre. Anul acesta, educatorii pasionați de științe – profesori, elevi, studenți, profesioniști din toate domeniile sau pur și simplu oameni care vor să împărtășească ceea ce știu – au șansa să-și pună ideile în aplicare mulțumită donațiilor făcute de oameni și de companii din comunitate: Ina Dent, Expotehnica, Colen Impex, Class Beton, Farmacia Farmex.

Mecanismul este pus la punct și gestionat de Fundația Comunitară Prahova, cu ajutorul Romanian-American Foundation și a Federației Fundațiile Comunitare din România. Programe similare se desfășoară, în acest moment, în 13 comunități din întreaga țară. Detalii pe www.stiintescu.ro